هدیه عروس باغ های ایرانی در کاشان به گردشگران در روز جهانی موزه
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۷۶۱۲
مهران سرمدیان، معاون مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بازدید از بناهای تاریخی تحت پوشش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان کاشان شامل مجموعه جهانی تاریخی باغ فین کاشان، خانه تاریخی بروجردیها و محوطه باستانی سیلک امروز ۲۸ اردیبهشت ۹۸ برای عموم به صورت رایگان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به بازدید سردار رحمت اللهی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری کشور از مجموعه جهانی باغ موزه فین کاشان گفت: موزه ملی باغ فین در مجموعهی جهانی باغ فین در درون شهر کاشان جای گرفته است.
به گفته سرمدیان، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، ساختمان موزه ملی با زمینی به اندازهی ۷۰۰ مترمربع و زیربنای ۵۷۰ مترمربع در گوشهی غربی مجموعهی تاریخی باغ فین و در پایان یکی از دو محور اصلی آن جای گرفته است.
تاریخچه تاسیس و آثار موزه ملی کاشان
سمیه فرهادی، سرپرست مجموعه جهانی باغ تاریخی فین کاشان، نیز در ادامه این گفتگو افزود: موزه بر روی ویرانههای خلوت نظام الدوله صدر اِصفهانی که داماد فتحعلی شاه و فرمانروای شهر کاشان در سال ۱۲۴۲ قمری بوده ساخته شده است.
وی، با اشاره به اینکه این ساختمان به توجه به شرایط نابسامان سیاسی دورهی مظفرالدین شاه و ناتوانی پادشاهی مرکزی و به قدرت رسیدن یاغیان در منطقهی کاشان رها و سپس ویران شد افزود: در سال ۱۳۳۷ خورشیدی به پیشنهاد و فراخوانی محمد تقی مصطفوی، مدیرکل باستان شناسی کشور و با حضور افراد سرشناس و فرهنگ دوست کاشانی و نَطنزی از جمله احمد مدیرنراقی در تهران، انجمنی با نام انجمن حفاظت آثار تاریخی کاشان پدیدار شد.
به گفته وی، ساخت سازه موزه ۵ سال به درازا کشید و در سال ۱۳۴۶ گشایش یافت.
مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی کاشان، تصریح کرد: ساختمان موزه دارای دو طبقه همکف، زیرزمین و یک ایوان یکپارچه در گوشهی جنوبی، غربی و شمالی با ستونهای متعدد میباشد که این ایوان چند سال پس از ساخت موزه به وسیله استاد ابوالقاسم قلمانی ساخته شده و به سازهی موزه افزوده شده است.
فرهادی، افزود: طبقه همکف با فضاهای گوناگون بخش اصلی و نمایشگاهی موزه را تشکیل میدهد و فضای میانی موزه با سقف گنبدی و چهار نورگیر در چهار سوی آن، پوشانده شده است.
به گفته وی، طبقه زیرزمین نیز به مخزن موزه اختصاص دارد.
وی اظهارداشت: از نمادهای معماری ایرانی – اسلامی و به گونهی آشکار از نورگیرهای خانهی تاریخی بروجردی در معماری موزه پیروی شده است.
فرهادی، افزود: موقت بسته شدن موزه را در سال ۱۳۸۵ برای ساماندهی و بِهسازی، آن یادآورشد و گفت: در این طرح نسبت به جایگزینی کف فرش بام و عایق بندی کردن آن، کف فرش تازه درون فضای موزه، اجرای سقف کاذب، رنگ کاری بدنههای درونی، ساخت درب سنتی چوبی اقدام شد.
وی گفت: همچنین موزه به سیستم دوربین مدار بسته مجهز و پس از پایان طرح ساماندهی، موزه در نخستین روز سال ۱۳۹۰ بازگشایی شد.
تشریح آثار موزه و بخشهای آن
به گفته وی، برخی از اشیاء موزه از سوی هنرمندان و افراد دوستدار منطقه کاشان و شهرهای پیرامون پیشکش شده و برخی از سوی موزه ملی، موزه هنرهای تزئینی آماده شده است.
سرپرست مجموعه جهانی باغ تاریخی فین کاشان، گفت: با نگرش به اشیای موزه به ۵ بخش باستان شناسی، دوران اسلامی، بافتنیها و پارچهها (:منسوجات)، نوشتهها (:کتابت) و نسخههای خطی و معاصر بخش بندی شده است.
فرهادی، افزود: بخش باستان شناسی (بخش اول) مربوط به پیش از تاریخ و دوران تاریخی است که در این بخش شماری آثار سفالی و فلزی کشف شده از تپههای باستانی سیَلک کاشان که در جریان کاوشهای پروفسورگِریشمَن و دکتر ملک شهمیرزادی کشف شده بود به نمایش گذاشته شده است.
وی با تاکید بر اینکه همچنین آثاری از تپه اسماعیل آباد قزوین، تپهی خوروین قزوین، آثار مفرغی لرستان و دشت خوزستان در بخش اول موزه به نمایش گذاشته شده است گفت: در بخش دوم مربوط به دوران اسلامی، آثار دربرگیرنده سفالهای لعاب دار ساده و رنگی کاشان، گرگان، آثار فلزی دوره ایلخانی و صفوی، آثار سنگی و آوَندهای (ظروف) شیشهای زیبا و شماری کاشی با لعاب فیروزهای و زرین فام که وابسته به کاشان و خاندان ابوطاهر است، به نمایش گذاشته شده است.
به گفته وی، بخش سوم شامل بافتنیها و پارچهها (منسوجات) کاشان در دوره صفوی و قاجاری از مرکزهای مهم پارچه بافی ایران به شمار میآمد.
فرهادی افزود: پارچههای مخمل و زری بافی از جمله منسوجاتی بودند که در کاشان بافته شده و به منطقههای دیگر فرستاده میشد که در این بخش نمونههایی از پارچههای مخملی و زری بافت قدیم و نو دیده میشود.
وی، بخش نوشتاری و نسخههای خطی را شامل نسخهها و مرقعات گرانبهایی از دورههای گوناگون و با خطوط گوناگون به نمایش گذاشته شده دانست و گفت: در این راستا میتوان به چند نمونه از فرمان شاهان قاجاری و دبیره و تذهیب بسیار زیبا و توانمند بر روی کتابهای قرآن اشاره کرد.
به گفته وی، در بخش معاصر نیز آثار موجود در برگیرنده شماری گلدان لعاب و دار نقش دار با نگارههای (تصاویر) شخصیتهای داستانهای کهن ایران، کاشیهای معرق، کاشی مشبک، کارهای خاتم کاری استاد صنیع الخاتم و چند هنرمند دیگر که کارهای خود را به گنج خانه پیشکش کرده اند، به نمایش گذاشته شده است.
شایان ذکر است: مجموعه جهانی باغ فین کاشان به عنوان عروس باغهای ایرانی در نوروز امسال رتبه نخست بازدیدهای گردشگران از آثار تاریخی در استان اصفهان و رتبه سوم بازدیدهای گردشگران از بین آثار کشور پس از مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه و تخت جمشید را در شیراز کسب کرد.
انتهای پیام/م
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه گردشگری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۷۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
به گزارش خبرگزاری مهر، خانهموزه معین و امیرجاهد روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت به مناسبت چهل و هفتمین سالروز درگذشت محمدعلی امیرجاهد هنرمند برجسته موسیقی ایران، میزبان مهدخت معین (فرزند دکتر معین و نوه استاد امیرجاهد) و همچنین جمعی از هنرمندان موسیقی بود.
در ابتدای این مراسم، مهآبادی مجری برنامه ضمن خوشامدگویی، از حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران برای ایراد سخنرانی دعوت بهعمل آورد.
حمیدرضا نوربخش در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: ما امروز دور هم جمع شدیم تا یاد و خاطره هنرمندی بزرگ را گرامی بداریم که حق بسیار بزرگی بر گردن فرهنگ و هنر این سرزمین و هم در شعر و ادب و در موسیقی دارد. به هر حال این منزل و بنا بزرگانی را در خودش دیده است. یادگار ارجمند این هنرمند خانم مهدخت معین فرمودند که هر وقت که در این منزل حضور پیدا میکنم، از نو شکفته میشوم و خاطرات حضور هنرمندان برایم زنده میشود و انرژی و نیروی تازهای دریافت میکنم.
موزهای در جنوب شهر که پایگاه مهم موسیقی تهران است
وی ادامه داد: در این منزل بزرگانی رفت و آمد داشته و آثار ارزشمندی در این مکان تولید و یا اجرا شده و فکر میکنم به نوعی با تمام این عزیزان همنفس هستیم. خوشحالم که این مکان یکی از پایگاههای مهم فرهنگی و هنری شهر است با اینکه در منطقهای واقع شده که شاید گذر عده زیادی از ما به این منطقه نیافتاده است، اما زمانی که بهانههای این چنینی برای دورهم جمعشدن با اهالی فرهنگ و هنر پیش میآید، با عشق و علاقه در این منزل حضور پیدا میکنیم. هر زمانی هم که اخباری مبنی بر رخداد اتفاق ناگواری برای این مجموعه میشنویم، از اعماق وجود ناراحت میشویم اما به هر حال در حال حاضر یکی از پایگاههای مهم موسیقی شهر تهران، خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد است که این موضوع، مایه مباهات و امید برای اهالی فرهنگ و هنر کشور است. در این مرکز، نسلی تربیت میشوند که پرچمداران آینده موسیقی کشور هستند.
نوربخش افزود: بهانه امروز و امشب، چهل و هفتمین سالروز درگذشت بزرگمرد موسیقی ایران استاد محمدعلی امیرجاهد ما است. استاد امیرجاهد نیازی به توصیف ندارد و ما از دوره قاجار به بعد، بعد از عارف و شیدا، تعداد انگشتشماری تصنیفساز برجسته داریم. یکی از نامهای درخشانی که همواره بر تارک موسیقی ایران میدرخشد، استاد محمدعلی امیرجاهد هستند که تصانیف پرشمار و ماندگاری که نسلهای مختلف آنها را زمزمه میکنند و بارها با تنظیمهای مختلف بازتولید و بازاجرا میشود و نسلهای آینده نیز آنها را بازتولید خواهند کرد. اینها تماما از ذهن و ضمیر بزرگمردی مانند امیرجاهد تراوش شده و بسیار ارجمند و عزیز است. به دلیل اینکه آهنگسازان و تصنیف سازان ما عمدتا موسیقیدانانی بودند که شاعر نبودند و تعدادی کم بودند که شعر و موسیقی را تولید کردند. عارف قزوینی، علیاکبر شیدا و استاد امیرجاهد موسیقیدانانی بود که هم ترانهسرا و هم آهنگساز بودند به همین علت نیز آثاری که تولید کردند، شنیدنی هستند. در حال حاضر شنیدهایم که شهردار محترم منطقه ۱۴ تغییر کرده و جناب شهرابی فراهانی سکان این منطقه را عهدهدار شدهاند که در مراسم حضور ندارند و امیدوارم نگاه ایشان بسیار ویژه باشد و کمبودهای قبل جبران شود.
قدردانی از هنرمندی که بر موسیقی و ادبیات اشراف کامل داشت
پس از صحبتهای حمیدرضا نوربخش، هاتف شرار هنرمند روشندل و شاگرد مرحوم اکبر گلپایگانی روی صحنه آمد و زندگینامه محمدعلی امیرجاهد را شرح داد و افزود: ما قبل از زمان قاجار، ضربیخوانیها و تصانیفی را داشتیم و داریم که مشخص نیست چه کسانی آنها را سروده و یا ساختهاند اما از زمان مرحوم شیدا و عارف این مسایل آغاز شد و مرحوم شیدا اغلب آثارشان عاشقانه است و مرحوم عارف نیز آثار اجتماعی، سیاسی و حتی عاشقانه دارد اما عاشقانههای مرحوم عارف به سیاست و اجتماع روزگار خودش پهلو میگذارد.
وی افزود: ملودیهایی که مرحوم شیدا و عارف ساختند، در عین حال که بسیار پر مغز و پر معنا و بر اساس ردیفها و دستگاههای خودمان است، بسیار دلانگیز و در عین حال بسیار ساده نیز هستند و به ندرت پیش میآمد که این ۲ عزیز قطعات بسیار پیچیدهای را ساخته باشند. اما بعد از این ۲ بزرگوار، به محمدعلی امیرجاهد میرسیم که آثار وی، تلفیقی از آثار مرحوم شیدا و عارف است که هم آثار عاشقانه و هم آثار اجتماعی، سیاسی دارد. امیرجاهد جدای از اینکه تلفیق شعر و موسیقی را رعایت میکرد، به فکر تقطیع نیز بود و شما زمانی که آثار امیرجاهد را با شعر دیگری نیز میگذارید، قابل اجرا و مشخص است که بر ادبیات و ردیف و دستگاههای موسیقی اشراف کامل دارد.
پس از صحبتهای هاتف شرار، این هنرمند به همراه صابر الهدادیان (نوازنده تار) و امیر کریمی (نوازنده تمبک) ساز و آواز و یک قطعه از آثار امیرجاهد را اجرا کردند.
خاطره دختر استاد فقید از حضور فرامرز پایور در حیات یک خانه قدیمی
پس از اجرای هاتف شرار، مهدخت معین نوه محمدعلی امیرجاهد گفت: در ابتدا از حمیدرضا نوربخش و مهدی مساح بیدگلی تشکر میکنم که در سالهای اخیر در مسایل مربوط به این خانهموزه فعال هستند و در رونق و توسعه آن کوشا هستند و خانهموزه به صورت تخصصی خصوصا در اجرای برنامههای موسیقی درآمده است. همانطور که آقای نوربخش گفت، هنرمندان و استادان موسیقی بزرگی در این خانهموزه رفت و آمد داشتند. استاد صبا بارها از صبح روزهای جمعه تا غروب آن روز با استاد امیرجاهد کار میکردند و نتهای تصانیف استاد امیرجاهد را استاد صبا مینوشتند. نتهایی که ۲ جلد دیوان امیرجاهد وجود دارد، تمام آنها توسط استاد ابوالحسن صبا نوشته شدهاند.
وی ادامه داد: خاطرم هست که استاد پایور به همراه برخی از هنرمندان و همینطور استاد امیرجاهد در روزهای تابستان در حیاط این خانه به نواختن سنتور میپرداخت. بعدها استاد امیرجاهد مدت زیادی گرفتار سالنامه پارس بود و پس از آن نیز مشغول تالیف ۲ جلد دیوان شد. البته آقای هاتف شرار در زمینه زندگینامه استاد امیرجاهد خصوصا تصنیفسازی ایشان مطالب تخصصی و جدیدی را ارایه کرد که برای بنده نیز جالب بود.
مهدخت معین در پایان یادآور شد: کمپانی فرانسوی پولیفون اثر «نرگس مست» را اجرا کردند که یکی از شاهکارهای استاد امیرجاهد است که این اثر، یک اثر بسیار زیبایی است و با یک صدای بسیار قوی و دلپذیر اجرا شده است.
اجرای نقالی به سرپرستی الهه تاجیک و هنرنمایی الهه تاجیک، سارینا سیفی، حلما یارمحمدی و پرسام علیزاده از دیگر بخشهای این مراسم بود.
پس از اجرای نقالی، گروه موسیقی «استاد امیرجاهد» به خوانندگی سیدرضا طیبی و نوازندگی حسین روزبهانی (تار)، سعید میرزاحسینی (نی) و امیر کریمی (تمبک) روی صحنه آمدند و قطعاتی از این هنرمند برجسته را اجرا کردند.
در بخش پایانی این مراسم، مجری برنامه از حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی و عضو هیاتمدیره خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد)، مهدخت معین (فرزند معین و عضو هیاتمدیره خانه موزه)، حمیدرضا عاطفی (رییس کانون پژوهشگران خانه موسیقی و عضو هیاتمدیره خانهموزه)، کارمین صراف (نوه امیرجاهد و عضو هیاتمدیره خانهموزه)، بیدگلی (عضو هیاتمدیره کانون مدرسان خانه موسیقی ایران و رییس هیاتمدیره خانهموزه) دعوت کرد تا روی صحنه آمده و با حضور آنها از پوستر ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد رونمایی شود.
در بخش بعدی برنامه از سوسن اصلانی، محمد میرزاخانی، اسماعیل خلج، بهرام گودرزی، ژیوار شیخ الاسلامی و همچنین سیدرضا اسماعیلی (معاون اسبق اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۴) دعوت شد تا در کنار سایر هنرمندان از مدرسان نمونه سال ۱۴۰۲ خانهموزه دکتر معین و استاد امیرجاهدبه جهت دریافت رتبه برتر هنرجویان خود در جشنواره موسیقی امیرجاهد، جشنواره خوشنویسی امام علی (ع) و جشنواره ملی استاد معین و همچنین رعایت آیتمهای مدنظر طبق آییننامه داخلی خانهموزه قدردانی شود.
علی تحریری (نوازنده سنتور)، سیدرضا طیبی (آواز)، حسین باباخانی تیموری (خوشنویسی)، محسن میرحسینی (خوشنویسی)، مهدیه رضازاده (ویولن)، امیرحسین طریقت (تمبک)، زهره حدادی (پیانو)، مرتضی میر (دف)، نعیمه باقری (خوشنویسی)، الهه تاجیک (نقالی)، آمنه خدادادی (گیتار)، مهدی مساح بیدگلی (تئوری موسیقی)، مرجان راغب (سنتور) و آرمین رهبر (تذهیب) از هنرمندان و مدرسان منتخب سال ۱۴۰۲ خانهموزه بودند که قدردانی ویژهای از این هنرمندان به عمل آمد.
کد خبر 6098037 علیرضا سعیدی