«فین و مارم»؛ زیباترین باغ شهرجنوب
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۸۹۶۰
به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، نوبت نخست کتاب «فین و مارم؛ زیباترین باغ شهرجنوب» در ۷۲۰ صفحه و با یکهزار نسخه به قیمت ۴۵۰هزار ریال توسط موسسه نشر همسایه در سال ۹۴ به چاپ رسیده است.
نویسنده این اثر خود را به مرحوم کربلایی ابوتراب فینی خیر بزرگ فین و فرزندان شهیدش تقدیم کرده است.
این کتاب دارای ۱۵ فصل شامل «فین به چه معنی است؟ »، «فرهنگ عمومی»، «فرهنگ اعتقادات»، «فرهنگ ازدواج و تشکیل خانواده»، «جایگاه عرف»، «محرم و تعزیه»، «میراث فرهنگی»، «مغ و نخیلات»، «چشمه و آب»، «غذا و بهداشت»، «کوهها و بادها»، «نامها و رودخانهها»، «بازیها»، «خاطرات و سرودهها» و «پیوستها» است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فصل نخست کتاب به توضیح معنی فین، فین گذرگاه اردشیر بابکان، معرفی قبیله و تیرهها، علتهای مهاجرپذیری فین، امنیت شغلی و محلی، فین درعرصه تاریخ قبل از اسلام، موقعیت جغرافیایی فین، فین تا پیش از حکومت کربلایی ابوتراب، القاب رئیس و ملا، میرزا، درویش، اسامی کلانترهای فین و آخرین کلانتر و کدخدای فین پرداخته است.
نویسنده در فصل دوم و سوم این کتاب به فرهنگ عمومی و اعتقادی پرداخته است؛ موسیقی سنتی قدیم، آهنگ، ترانه، بیت، شربه با نیزدن، لالایی، تاثیرموسیقی و آشنایان موسیقی، لوطیهای معروف، فرهنگ اعتقادات و آداب و رسوم، نوروزنامه کودکان، دعا، استخاره، چشم شوری و چشمزنی، وضعیت صدور شناسنامه، مکتبخانهها و شاهنامهخوانی، آموزش و پرورش، تاسیس دبستان دختران، ازدواج پدرسالاری و ازدواج طبقاتی بخشی از محورهای بخش فرهنگ عمومی و اعتقادی در این دو فصل است.
فصل پنجم به جایگاه عرف، حرف شنوی و حمام زنانه اختصاص دارد و فصل ششم نیز به موضوع محرم و تعزیه، معرفی تکایا و مسجدها، قدمگاهها و نمونههایی از نوحههای قدیمی فین و مارم اشاره دارد.
نویسنده از فصل هفتم به معرفی میراث فرهنگی و جاذبههای تاریخی، جایگاه کشاورزی ومعرفی انواغ نخلها، چشمه و آب، نام رودخانهها، غذا وبهداشت، کوهها و بادها، بازیهای محلی و خاطرات و سرودهای معروف دراین منطقه از فین پرداخته است.
عبدالحمید ترابی دربخشی از متن پیشگفتار که اسفندماه ۹۱ آن را نوشته، توضیح داده است: «بیتردید هرکس که بخواهد درباره فین و از هر بابت مطلبی بنویسد باید خود را مرهون زحمتهای استاد احمد سایبانی بداند، زیرا او بود که نخستین گام را در این راه برداشت. در حکومت کربلایی ابوتراب و کلانترهای بعدی که فرزندان و نوههای او هستند امنیت و آسایش مردم زبانزد است. اهالی از لحاظ معیشتی خودکفا بودند؛ گندم، جو، ذرت، گوجه، بادمجان، تخممرغ و مرغ گوشتی و حتی روبار گیوه در محل تامین میشد و فقط چای، نفت و پوشاک از بندر- بندرعباس- یا لارستان تامین میشد».
نویسنده در این بخش اضافه کرده است: سالهایی که مردم قدیم به خاطر دارند در فین حتی مساله طبابت و مداوا و زایمان چندان مساله مشکلی نبود؛ اشخاصی که از طبابت، مامایی، شکستهبنی، زخمشویی و ختنه کردن مهارت کافی داشتند.
ملامحمدحسین جراحی و نیاکان او در امر طبابت از هر لحاظ توانا بودند، غلام حاجی در کهتک از نظر شکستهبندی فوقالعاده بود، علی محمد حسین رنجبر در مارم در شکستهبندی مهارت کامل دارد؛ خدماتش رایگان است.
سرگرمیهای ورزشی، آوازخواندنها، عزاگیریها، مدرسه آمدن از مارم تا فین به پای پیاده، رفتن از لاور به فین برای مردم تفریح و معمولی بود.
نویسنده در این بخش پایانی پیشگفتار توصیه کرده است: گذشتههای ما گذشتههای خاطرهانگیز و جالبی است، آن را تجدید کنید، نخلهای سربه فلک کشیده را رها نکنید، هر مغی(نخل) که افتاد جایش بکارید، باغات خود را حفظ کنید.
نویسنده بر روی جلد دوم کتاب توضیح داده است: این ساختمان که حدود یکصدسال قدمت دارد از خشت و گل و سقف آن از تنه نخل(کُنده) است، محل زندگی و دفتر کار کلانتر(پدرم) و به نامهای دیدکی و پنج دری معروف است. ساختمان مشرف به نخسلتان زیبا و سرسبز مارم است و به همین سبب منظریه نیز نام دارد نه تنها خودم که فرزندانم فریبا و شکوفه در همین ساختمان به دنیا آمدهاند، لذا برای ما خاطراتی دارد. اخیرا سقفبرداری شد و تمام کُندههای آن برداشته و کُنده نو و رنگین جایگزین نمودم. اغلب محل بازدید گردشگران است.
میراث فرهنگی مایل است آن را به نام خود ثبت کند اما چون خاطراتی از آن دارم دلم نمیآید آن را از خود و فرزندان و بستگان جدا کنم لذا با کلیه نخلهای کناره در اختیار خودم است.
در ادامه این متن شعری از نوید جعفرپور نوشته است:
«برفراز بام مارم ساختمانی است در دلش بسیار رازهای نهانی است
نام این سرای یادگاران دیدکی است خشت خشت بنایش شوق زندگی است»
فین به چه معنی است؟
در فصل اول این کتاب با عنوان فین به چه معنی است؟، نویسنده توضیح داده است که؛ تا آنجا که اطلاع داریم در کشور عزیزمان ایران دو منطقه به نام فین وجود دارد، یکی در کاشان و دیگری در بندرعباس با این تفاوت که در فین هیچ اتفاق ناخوشایندی روی نداده درحالی که فین کاشان خاطره تلخ نامدارترین شخصیت کشورمان را در پرونده خود دارد.
روزی در ادامه کل میراث فرهنگی استان از مهندس بهمنی کارشناس خواهش کردم با اداره کل میراث فرهنگی کاشان تماس بگیرد و بپرسد که از نظر آنان فین چه معنی دارد در پاسخ ایشان گفتند فین به محلی گفته میشود که برفراز تپهای است و در پایین آن دشت وسیعی با خانههای گلی پراکنده واقع شده باشد و همچنین دارای چشمههای آب و حمان طبیعی باشد؛ درست همان وضعیتی که فین ما دارد و از لحاظ موقعیت و وضعیت طبیعی این دو فین باهم مشابهاند.
عدهای از پژوهشگران فین را پین میدانند که بعد از حضور اعراب تغییر حرف داده شده مثل کلمات پیل، پالوده و سپید که تبدیل به فیل، فالوده و سفید شده است.
در شمال شرقی فین نیز کوهی وجود دارد به نام «فینو» که نمیتوان آن را از فین جدا دانست.
عبدالحمید ترابی نویسنده و پژوهشگر شهرستان فین متولد ۱۳۱۲ شمسی و دارای دانشنامه حقوق از دانشگاه تهران و سوابق فرهنگی و پرورشی مختلفی
۲ کتاب جامع و ارزشمند درعرصه اجتماعی و فرهنگی و تبارشناسی خانوادگی و باغ شهر با عنوان «فین و مارم؛ زیباترین باغ شهرجنوب» و کتابی در حوزه فرهنگ و گویش این منطقه با نامهای «فرهنگ مردم فین و مارم» است که این کتاب وی آبان ۱۳۸۸ در ۷۹۰صفحه به چاپ رسیده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش قشم و معلمی در منطقه فین و نیز خدمت در دادگاه اداری از سوابق این نویسنده استان هرمزگان است.
منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: کتاب معرفی و نقد استان هرمزگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط فرهنگهای بومی
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سیدتیمورجامعی گفت: بخوانیم و بسازیم یک شعار واضح بوده ولی اینکه چگونه بکار ببریم مهم است. سازندگی را در دنیای امروز باید با فرهنگهای جدید که آزادسازی را هدف قرار دهند ایجاد کرد، چه تولید کنیم و چه بسازیم ولی این ساخت ما باید از کدام راه باشد مهم بوده و گامهای رشد را در سیاست، اجتماع و نیازهای ضروری حیات و تمدن بشریت پیدا کنیم پس میتوان گفت هدف اصلی خواندن و مطالعه، خودسازی است و مهمترین ابزار برای این هدف همان کتاب است.
وی در ادامه گفت: انتخاب کتاب همیشه بزرگترین مشکل برای علاقهمندان به کتاب بوده اما مهمترین آن پیدا کردن کتاب است. همچنین به ناشران کتاب نیز باید توجه کرد و اینکه در چه تاریخی فعالیت خود را شروع و چه اثراتی داشته است نمایشگاه بینالمللی بزرگترین محلی است برای معرفی ناشران که باید استفاده کافی از این نمایشگاه را برد.
نویسنده و شاعر ارومیهای گفت: برند در بازاریابی و در اقتصاد جایگاه خود را دارد ولی برای خریدار و فروشنده کتاب، مهم نوع و سلیقه مطالعه کننده است و اگر کتاب محتویات خوبی داشته باشد قطعاً بازار خوبی را هم خواهد داشت.
وی دربخش دیگری گفت: نمایشگاه کتاب برای نویسندگان بومی یک فرصت طلایی برای شناساندن کتابهای بومی و فرهنگ آن منطقه است و اینکه نمایشگاه بینالمللی بهترین فرصت برای ارتباط سازی فرهنگهای مختلف بومی است.
سیدتیمورجامعی گفت: اطلاعرسانی قوی از طریق رسانه ملی و سایت های مجازی برای معرفی دقیق کتاب و نحوه خرید و دریافت به صورت آسانتر میتواند تاثیر داشته باشد.
سیدتیمورجامعی، شاعر ارومیهای متولد ۱۳۵۹ بوده و از ۲۰ سالگی شروع به شعر نوشتن کرده است. وی در اکثر انجمنهای ادبی شهر حضور فعال داشته و موضوع بیشتر شعرهای سید تیمور جامعی بهصورت ترکی و و در حوزه حجاب میباشد.
سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور ناشران خارجی و داخلی برگزار میشود.